2022-05-02 08:18Pressmeddelande

Inga-Britt Ahlenius och Christian Landgren prisas

Inga-Britt Ahlenius och Christian Landgren tar emot pris för arbete mot slöseriInga-Britt Ahlenius och Christian Landgren tar emot pris för arbete mot slöseri

Inga-Britt Ahlenius, tidigare generaldirektör vid Riksrevisionen och undergeneralsekreterare för FN:s internrevision, samt Christian Landgren, som startat Öppna Skolplattformen, är årets två pristagare av Helmer Fredrikssons pris för främjande av sparsamhet. De delar på prissumman 300 000 kronor.

Inga-Britt Ahlenius får priset för sitt arbete med att synliggöra bristerna i den offentliga förvaltningen, som årligen kostar skattebetalarna stora pengar. Christian Landgren får priset för initiativet Öppna Skolplattformen, en praktisk handling som visar hur skattebetalarnytta kan skapas utan stora kostnader.

- Vi är oerhört glada att kunna presentera två så klockrena pristagare. Det är med stor stolthet som vi delar ut Helmer Fredrikssons stiftelses pris till Inga-Britt Ahlenius och Christian Landgren, säger Christian Ekström, vd för Skattebetalarna.

Helmer Fredrikssons pris delas ut var fjärde år till en eller två personer som främjat sparsamhet med skattebetalarnas pengar. Priset har funnits sedan 1997 och pristagarna utses av Skattebetalarnas Förening.

Prismotiveringar:

Skattebetalarnas Förening tilldelar Inga-Britt Ahlenius 2022 års pris från Helmer Fredrikssons stiftelse motsvarande 150 000 kr.

Inga Britt Ahlenius har ett brinnande engagemang i frågan om hushållande med skattebetalarnas pengar såväl i Sverige som internationellt. Hon är en självständig röst som inte räds att påpeka det som är obekvämt för våra folkvalda och offentliga tjänstemän.

Skattebetalarnas Förening tilldelar Christian Landgren 2022 års pris från Helmer Fredrikssons stiftelse motsvarande 150 000 kr.

Christian Landgren har genom initiativet Öppna Skolplattformen i praktisk handling visat hur skattebetalarnas medborgarnytta kan skapas utan byråkrati och enorma summor skattepengar och därför dragit på sig det offentligas ogillande i samma utsträckning som medborgarnas uppskattning.

Christian Ekström, vd, Skattebetalarna, 0709-71 6666

Inga-Britt Ahlenius, pristagare, 070-631 00 41

Christian Landström, pristagare, 0707-75 58 31

Helmer Fredrikssons ideella stiftelse för främjande av offentlig sparsamhet grundades 1997 genom en testamentsgåva från Helmer Fredriksson i Linköping (1924-1996) som utsåg Skattebetalarnas Förening till förvaltare för denna stiftelse. Stiftelsens ändamål är att främja sparsamhet med skattebetalarnas medel och minska slöseriet inom den offentliga sektorn.

Senaste gången priset delades ut var under 2018 och delades då ut till två personer: Cecilia Lejon, chef för arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg och Mohammed Khoban, budget- och kvalitetschef i Österåkers kommun. Den disponibla prissumman uppgick till 250 000 kr, vilket pristagarna fick dela på.

Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsorganisation. Vi samlar alla som vill ha lägre skatter och ett minskat slöseri med skattemedel.