2008-06-04 14:42Pressmeddelande

Tre kandidater till årets GNET-pris

Sparande inom offentlig sektor beskrivs ofta i negativa termer. För att ändra på detta har Skattebetalarnas Förening instiftat ett årligt GNET-pris som kommer utdelas till den som på ett förtjänstfullt sätt hushållat med skattemedel. Tre personer har valts ut kandidater till årets GNET-pris:

Ing-Marie Ekström, verksamhetschef för Brynäs hälsocentral i Gävle

Motivering: På Brynäs hälsocentral i Gävle vet alla i personalen vad saker och ting kostar. Centralen har eget budgetansvar och redovisar varje månad. Verksamhetschef Ing-Marie Ekström låter personalen tänka själv och vet att förändringar kommer från golvet och att medarbetare vill bli uppskattade i sin kreativitet.

Thomas Eriksson, vd för Redakliniken i Linköping

Motivering: Nytänkande, omtanke och ansvarstagande är psykiatriska Redaklinikens ledstjärnor för den vård de ger. Vd Thomas Eriksson ser patienten som den mest betydelsefulla människan i sitt arbete och välkomnar granskningar eftersom det är skattebetalarnas pengar som används i verksamheten.

Monica Palmö, chef för Folktandvården på Gotland

Motivering: För några år sedan hade Folktandvården på Gotland usel ekonomi, långa köer och patienterna kom i kläm. Tack vare Monica Palms ledarskap är ekonomin i dag i balans, köerna är borta och medarbetarna tycker det är roligt att arbeta igen.

GNET-priset delas ut för andra gången. Vilken av kandidaterna som slutligen får GNET-priset meddelas onsdagen den 9 juli vid en prisceremoni i anslutning till politikerveckan i Visby. Priset delas ut under Skattebetalarnas seminarium "Mer vård för varje skattekrona" som handlar om effektiviseringspotentialen i de svenska landstingen.

Kriterierna för GNET-priset är enkla. Priset ska gå till en person eller organisation som genom idogt gnetande minskat kostnaderna för skattebetalarna, lokalt eller nationellt, på ett sätt som kan fungera som föredöme för andra som förvaltar skattemedel.

Bilder av kandidaterna till GNET-priset kan hämtas från

Antina-Maria Hessel, presschef, 0733-144 268

Skattebetalarnas Förening är en ideell organisation med hundratusen medlemmar, som verkar för sparsamhet med skattepengar, låga och synliga skatter och rättsäkerhet för skattskyldiga.
Mer information om Skattebetalarnas Förening hittas enklast på vår hemsida www.skattebetalarna.se.