2005-02-14 11:40Pressmeddelande

Spricka mellan väljarna och politikerna i synen på skatter

- Ny undersökning om medborgarnas syn på skatter och offentlig sektor

Imorgon tisdag 15 februari presenterar Skattebetalarnas förening resultatet av en serie opinionsmätningar om svenska folkets syn på skatter och offentlig sektor. Vid pressträffen presenteras även föreningens plan för att kontinuerligt utvärdera partiernas förslag på skatteområdet fram till valet 2006.

Tid: Tisdagen 15/2, 11.00 – 12.00

Plats: Mälarsalen D, Sheraton Hotell, Tegelbacken 6

Skattebetalarnas förening har under nästan ett års tid låtit Demoskop mäta vad svenska folket tycker i frågor rörande skatter och offentlig sektor. Detta har skett inom ramen för en så kallad medborgarpanel bestående av ett representativt urval av 2400 svenskar. Totalt har ett hundratal frågor ställts. Sammantaget är detta en av de mest gedigna opinionsmätningar av hur svenska folket ser på balansen mellan skatter och offentliga förmåner.

Till detta kommer nu den senaste mätningen gjord under slutet av januari 2005 med direkt anledning av de politiska utspelen om skattestopp och höjda skatter.

Exempel på frågor som ställts:

- Vill du på tio års sikt se högre/lägre/oförändrade skatter?

- Föredrar du sänkta skatter och högre avgifter för den offentliga service du utnyttjar eller vice versa?

- Tror att staten handskas ansvarsfullt med skattepengarna?

- Tror du att resursslöseri är vanligt inom offentlig sektor?

- Tror du att det är möjligt att effektivisera den offentliga sektorn utan att välfärden drabbas?

- Skulle du bli mer eller mindre benägen att rösta på ett parti som drev sänkta skatter och minskade offentliga utgifter som en huvudfråga?

Undersökningarna visar bland annat att det finns en stor klyfta mellan politikernas och medborgarnas syn på skatter och finansieringen av den offentliga sektorn.

Resultaten kommer att presenteras av Robert Gidehag, VD på Skattebetalarnas förening

För mer information, kontakta:

Torsten Svenonius, Informationschef
torsten.svenonius@skattebetalarna.se