2004-07-07 14:58Pressmeddelande

Skatter motverkar social rörlighet

De höga skatterna på arbete idag gör klassresan mindre intressant och leder därför till ett statiskt ståndssamhälle i modern tappning. Det var slutsatsen vid Skattebetalarnas förenings seminarium i Visby på onsdagen.

- För hundra år sen var det en dröm för skomakarsonen att ta studenten och därmed lägga grunden för ett bättre liv för sig och sin familj. Nu är möjligheten till utbildning öppen för alla. Men den framtida inkomsten beskattas så hårt att drömmen om en förbättrad livssituation är lika svår att förverkliga idag, konstaterade Skattebetalarnas VD Robert Gidehag.

- Den social rörligheten idag står de för som verkar utanför systemet i "frizonen", berättade Stefan Fölster chefsekonom på Svenskt Näringsliv. De som jobbar svart eller på andra sätt får skattefria inkomster.

Att sälja ett hyreskontrakt kan inbringa en halv miljon kronor. En summa det skulle ta en vanlig familj 25 år att spara ihop om de arbetade en timme övertid varje dag.

För mer information kontakta Robert Gidehag 070-652 62 00

2004-07-07