2006-09-13 15:16Pressmeddelande

Skattekilen vid städning i hemmet är 90 procent

Göran Persson och socialdemokraterna avvisar kategoriskt allt tal om skattesänkningar för hushållstjänster. Detta trots att skattebelastningen är enorm.

Skattebetalarnas Förening har tittat på ett enkelt fall där städningen kostar 250 kronor inklusive moms. Städas kontoret kan företaget dra av momsen så den egentliga kostnaden är bara 200 kronor. Men samma städning i hemmet för en av de anställda kräver att hon först får ut 700 kronor från företaget. Av dessa 700 kronor får städaren kvar 72 kronor efter skatt. Resterande 628 kronor eller ungefär 90 procent går åt till olika skatter och avgifter.

Skattekilen vid städning för 250 kronor
Kvar
Skatt

Lenas totala arbetskraftskostnad är 700 kronor.

Löneskatterna uppgår till 171 kronor.

Lena får 529 kronor i lön.

279 kronor dras i skatt

250 kronor har Lena kvar och betalar Tomas

Av dessa är 50 kronor moms.

Tomas intäkt är alltså 200 kronor.

Från det dras egenavgifter 47 kronor.

Tomas lön blir 153 kronor

På det betalar han inkomstskatt 81 kronor.

Kvar efter alla skatter har Tomas 72 kronor.

Summa skatt

(Båda antas betala statlig inkomstskatt men ej värnskatt)

- När så mycket går i skatt är det bara ett litet fåtal som har råd med vita tjänster, konstaterar Robert Gidehag, vd för Skattebetalarnas Förening. Istället får vi svarta jobb eller inga alls. I båda fallen innebär det mindre skattepengar till vård och omsorg.

Förslag som förts fram om skattelindringar på hushållstjänster skulle innebära att dessa 628 kronor krympte till ungefär 500.

– Hur resonerar den som hävdar att man subventionerar städning med skattepengar om man minskar skattekilen från dagens 90 procent till 70 procent. Att uttrycka sig så är oanständigt, avslutar Robert Gidehag.

Torsten Svenonius, informationschef

070-292 82 04

Skattebetalarnas Förening är en ideell organisation, med över hundratusen medlemmar, som verkar för bättre valuta för skattepengarna och sänkt skattetryck. Mer information om Skattebetalarnas Förening hittas enklast på vår hemsida www.skattebetalarna.se.