2004-07-06 14:13Pressmeddelande

Skattebetalarna i Almedalen 6-7 juli

Tisdagen den 6 juli
Seminarium kl 15:30-17:30, Högskolan på Gotland, E31
Så tycker svenskarna om skatter och fördelning
Ett seminarium om rättvisa med kopplingar till skatter och fördelning. Robert Gidehag, VD Skattebetalarna, och Danne Nordling, utredningschef, presenterar helt färsk rapport om människors attityder till ett antal rättvisefrågor. En panel med etablerade opinionsbildare diskuterar rapporten och frågeställningar inom området. Detta är det första rapport av en serie i "Skattebetalarnas medborgarpanel".
Medverkar gör bla: Pernilla Zethraeus, partisekr. (v), Lotta Gröning, pol.chefred. NSD, PJ Anders Linder, pol.chefred. SvD, Anders Borg, chefsekonom (m), Bengt Brülde, Fil.Dr. praktisk filosofi.
Moderator: Stig-Björn Ljunggren, Statsvetare
Skattebetalarna
Victoria Waltari Nyberg, Hill & Knowlton, tfn 08-402 89 00 eller 0708-93 50 39
victoria.waltari.nyberg@hillandknowlton.com

Onsdagen den 7 juli
Lunchseminarium kl 12:00-13:00, Wisby Hotell, matsalen
Motverkar skatter social rörlighet?
Är Sverige ett "klassamhälle"? Förhindrar vissa skatter att människor kan göra "klassresor"? Hur ser den sociala rörligheten egentligen ut i Sverige? Hur kan skatter förändras så att fler människor kan förverkliga sina drömmar?
Medverkande: Stefan Fölster, chefsekonomi Svenskt Näringsliv, Renzo Aneröd, författare,
Robert Gidehag, vd Skattebetalarna
Föranmälan krävs till lunchseminariet - begränsat antal platser. Anmäl senast den 5 juli till victoria.waltari.nyberg@hillandknowlton.com.
Skattebetalarna
Victoria Waltari Nyberg, Hill & Knowlton, tfn 08-402 89 00 eller 0708-93 50 39
victoria.waltari.nyberg@hillandknowlton.com

Onsdagen den 7 juli
Tvekampen - mingel- och debattillställning kl 17:30-19:00, Wisby Hotells Vinterträdgård.
Skatter - skapar de rättvisa?
Är skatter rättvisa i alla lägen? Motverkar vissa skatter t o m sitt syfte? Hur borde ett skattesystem se ut för att skapa rättvisa och på bästa sätt möjliggöra för människor att förverkliga sina drömmar och tillgodose sina behov.
Medverkande: Tove Fraurud, ordförande Ung Vänster, Tove Lifvendahl, tidigare ordförande Moderata Ungdomsförbundet
Moderator: Stig-Björn Ljunggren, Statsvetare
Skattebetalarna tillsammans med Hill & Knowlton
Kontaktperson:
Victoria Waltari Nyberg, Hill & Knowlton, tfn 08-402 89 00 eller 0708-93 50 39 victoria.waltari.nyberg@hillandknowlton.com

Länk till samtliga program under Almedalsveckan