2010-06-07 14:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Kan de rika betala kalaset?

Välkommen på lunchseminarium: Skattebetalarnas Förening lanserar ny rapport om varför ”de rika” aldrig kan stå för notan.

Tid: onsdagen den 9 juni klockan 11.45-13.00

Plats: Skattebetalarnas Förening, Kammakargatan 22 i Stockholm

Vi bjuder på lunch!

Valår betyder löften om nya statliga utgifter. De utgifterna måste i sin tur betalas av någon. Det är där ”de rika” kommer in i bilden.

Särskilt de Rödgröna har i år föresatt sig att det är de med ”miljoninkomster” (”avskaffat jobbskatteavdrag för miljonärer”), dyra hus (ny fastighetsskatt) och besparingar (återinförd förmögenhetsskatt) som ska betala vallöftena.

Även Alliansen har, om än i mindre utsträckning, förespeglat att t.ex. värnskatten är viktig för välfärdens finansiering. ”Välfärd går före värnskatt”, som Fredrik Reinfeldt uttryckte saken.

Problemet är bara att tanken om att ”de rika” ska betala inte fungerar i praktiken. Inte ens i de Rödgrönas bantade skuggbudget blir det ”de rika” som står för större delen av notan. Istället drabbar de största skattehöjningarna ungdomar och bilister.

Att det blir så är ingen slump. I en ny rapport visar vi varför ”de rika” aldrig kommer att kunna stå för notan och varför skattehöjningar på ”höginkomsttagare” eller ”de rika” aldrig kommer att bli mer än symbolpolitik.

Vid frågor kontakta Antina-Maria Hessel, presschef Skattebetalarnas Förening,
0733-144 268.