Flera tunga aktörer har nyligen presenterat förslag på en ny fastighetsskatt. En rapport från Skattebetalarna visar nu att förslagen skulle medföra kraftiga skattehöjningar för vanliga hushåll. Det handlar om uppemot en tredubbling av dagens fastighetsavgift för ett småhus och en fjortondubbling för en tvårumslägenhet.
ESO, Finanspolitiska rådet, Kommunal, Timbro och SNS Konjunkturråd har alla presenterat förslag på en ny fastighetsskatt som även skulle inkludera bostadsrätter, och Vänsterpartiethar föreslagit en extra fastighetsskatt på höga taxeringsvärden. Skattebetalarna har i en ny rapport granskat samtliga förslag och kan konstatera att påståendet omattfastighetsskatten träffsäkert skulle slå mot höginkomsttagare är helt fel.
- Vår SCB statistik visar att sambandet mellan höga taxeringsvärden och höga inkomster är långt ifrån så starkt som många tidigare har antagit. Fyra av tio som äger ett småhus med ett taxeringsvärde på fyra miljoner kronor eller mer är låg- eller medelinkomsttagare. Taxeringsvärden styrs av marknadspriser som varierar betydligt över landet, säger Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarna.
Sex av tio hushåll äger sin bostad, och en fastighetsskatt för småhus och bostadsrätter skulle omkullkasta mångas boendekalkyler. Ett genomsnittligt småhus i Sverige (försäljningspris 3 mkr) skulle med de olika förslagen få en årlig fastighetsskatt i intervallet 11 000 till 27 400 kronor. Det kan jämföras med dagens högsta fastighetsavgift på 8 349 kronor. Motsvarande för en genomsnittlig tvåa (2,3 mkr) skulle bli en fastighetsskatt på mellan 5 300 till 20 500 kronor, att jämföra med dagens maxbelopp på 1 429 kronor per lägenhet.
- Bostaden som beskattas genererar i regel inga intäkter att betala skatten med. Taxeringssystemet som bygger på en godtycklig massvärderingsmetod skapar stor oförutsägbarhet och otrygghet för stigande taxeringsvärden. Dessutom innebär förslagen om en kompletterande begränsningsregel för lägre inkomster i praktiken att fastighetsskatten blir en förtäckt inkomstskatt, säger Sofia Linder.
- Boendebeskattningen ska vara transparent, förutsägbar och legitim för hushållen. Den kommunala fastighetsavgift vi har idag bidrar till en löpande beskattning som är förutsägbar och inbringar mer pengar till statskassan än vad den tidigare fastighetsskatten gjorde, säger Sofia Linder.
Läs mer i bifogad rapport.
För mer information: Sofia Linder, chefekonom 070 425 37 41
Tabeller: Så hög skulle fastighetskatten bli
Vi har tittat närmare på SNS Konjunkturråd, Finanspolitiska rådet, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, Kommunal och Timbros förslag på ny fastighetsskatt - lika för småhus och bostadsrätter - och hur dessa skulle påverka landets bostadsägare. Beräkningarna baseras på 2019 års försäljningspriser för småhus och bostadsrätter.
I tabellerna redovisas länens genomsnittliga bostadspriser under 2019 och hur stor fastighetsskatten skulle bli, dels vid en återgång till den gamla fastighetsskatten (1 % av taxeringsvärdet, SNS förslag), och dels med förslaget som ger högst respektive lägst skatt.
Prisskillnaderna för såväl småhus som bostadsrätter är betydande mellan länen. Det är även viktigt att beakta att de är ännu större mellan olika kommuner och stadsdelar. I exempelvis i Stockholms läns 26 kommuner ligger de genomsnittliga försäljningspriserna på mellan 3 miljoner och drygt 11 miljoner kronor för ett småhus. Det innebär att en ny fastighetsskatt riskerar att bli väsentligt högre i storstadsområden och attraktiva områden.
Så hög skulle fastighetsskatten bli för ett genomsnittligt småhus med de nya förslagen
Län | Försäljningspris, 2019 | Med den gamla fastighetsskatten | Ny lägsta fastighetsskatt | Ny högsta fastighetsskatt |
Stockholm | 5 665 000 | 42 500 | 25 500 | 51 000 |
Halland | 3 466 000 | 26 000 | 15 000 | 31 200 |
Västra Götaland | 3 222 000 | 24 200 | 12 700 | 29 000 |
Uppsala | 3 124 000 | 23 400 | 11 800 | 28 100 |
Skåne | 3 117 000 | 23 400 | 11 700 | 28 100 |
Riket | 3 040 000 | 22 800 | 11 000 | 27 400 |
Gotland | 2 977 000 | 22 300 | 10 400 | 26 800 |
Östergötland | 2 888 000 | 21 700 | 9 600 | 26 000 |
Södermanland | 2 750 000 | 20 600 | 8 300 | 24 800 |
Västmanland | 2 492 000 | 18 700 | 6 500 | 22 400 |
Jönköping | 2 179 000 | 16 300 | 4 800 | 19 600 |
Västerbotten | 2 064 000 | 15 500 | 4 100 | 18 600 |
Örebro | 2 009 000 | 15 100 | 3 800 | 18 100 |
Kronoberg | 1 959 000 | 14 700 | 3 500 | 17 600 |
Blekinge | 1 873 000 | 14 000 | 3 000 | 16 900 |
Dalarna | 1 860 000 | 14 000 | 3 000 | 16 700 |
Gävleborg | 1 796 000 | 13 500 | 2 600 | 16 200 |
Jämtland | 1 790 000 | 13 400 | 2 600 | 16 100 |
Värmland | 1 750 000 | 13 100 | 2 300 | 15 800 |
Kalmar | 1 727 000 | 13 000 | 2 200 | 15 500 |
Norrbotten | 1 656 000 | 12 400 | 1 800 | 14 900 |
Västernorrland | 1 494 000 | 11 200 | 900 | 13 400 |
Avrundat till närmsta hundratal.
Fastighetsskatten beräknas på taxeringsvärdet (som ska motsvara 75 % av marknadsvärdet). Vi förenklar genom att beräkna taxeringsvärdena utifrån de genomsnittliga försäljningspriserna.
Källa: SCB:s genomsnittliga försäljningspriser 2019 för småhus.
Så hög skulle fastighetsskatten bli för en genomsnittlig tvåa på 60 kvm med de nya förslagen
Län | Försäljnings-pris, 60 kvm | Med den gamla fastighetsskatten | Ny lägsta fastighets-skatt | Ny högsta fastighets-skatt |
Stockholm | 3 400 500 | 25 500 | 14 400 | 30 600 |
Riket | 2 281 980 | 17 100 | 5 300 | 20 500 |
Västra Götaland | 2 154 060 | 16 200 | 4 600 | 19 400 |
Uppsala | 2 056 140 | 15 400 | 4 100 | 18 500 |
Gotland | 1 902 660 | 14 300 | 3 200 | 17 100 |
Halland | 1 873 200 | 14 000 | 3 000 | 16 900 |
Skåne | 1 608 240 | 12 000 | 1 500 | 14 500 |
Östergötland | 1 568 760 | 11 800 | 1 300 | 14 100 |
Jämtland | 1 547 340 | 11 600 | 1 200 | 13 900 |
Jönköping | 1 439 520 | 10 800 | 600 | 13 000 |
Västerbotten | 1 439 520 | 10 800 | 600 | 13 000 |
Kronoberg | 1 345 500 | 10 100 | 100 | 12 100 |
Dalarna | 1 234 500 | 9 300 | 0 | 11 100 |
Södermanland | 1 231 380 | 9 200 | 0 | 11 100 |
Örebro | 1 214 160 | 9 100 | 0 | 10 900 |
Västmanland | 1 150 200 | 8 600 | 0 | 10 400 |
Blekinge | 1 142 580 | 8 600 | 0 | 10 300 |
Värmland | 1 127 040 | 8 500 | 0 | 10 100 |
Norrbotten | 1 113 840 | 8 400 | 0 | 10 000 |
Gävleborg | 1 113 120 | 8 300 | 0 | 10 000 |
Kalmar | 1 062 600 | 8 000 | 0 | 9 600 |
Västernorrland | 857 220 | 6 400 | 0 | 7 700 |
Avrundat till närmsta hundratal.
Beräkningarna baseras på 2019 års försäljningspriser per kvadratmeter för en tvåa på 60 kvadratmeter (genomsnittlig storlek för en tvåa i Sverige).
Idag saknar bostadsrätterna taxeringsvärden - men förslagen bygger på att ett taxeringssystem i likhet med småhusens införs. Vi har därför förenklat genom att beräkna fiktiva taxeringsvärden utifrån försäljningspriserna (taxeringsvärdet ska motsvara 75 % av marknadsvärdet).
Källa: Mäklarstatistiks genomsnittliga försäljningspriser per kvadratmeter 2019.
Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsorganisation. Vi samlar alla som vill ha lägre skatter och ett minskat slöseri med skattemedel. Vi granskar makten, byråkratin och utreder hur stat, kommuner och landsting kan bli effektivare. Vi kämpar för ökad rättssäkerhet för skattskyldiga.