2016-01-14 09:57Pressmeddelande

​Lars Wilderäng ny Slöseriombudsman

null

Bloggaren och författaren Lars Wilderäng tar över som Skattebetalarnas Slöseriombudsman efter Rebecca Weidmo Uvell som haft uppdraget sedan 2014.

Slöseriombudsmannen granskar och lyfter fram olika exempel på hur skattepengar används ineffektivt eller slösas bort. Slöseriombudsmannen har över 65 000 följare på Facebook och är därmed en av Sveriges största grupper för samhällsfrågor.

Lars Wilderäng är egenföretagare och driver bloggen Cornucopia?, som är Sveriges största oberoende blogg inom finans, ekonomi och miljö, samt en av de största inom politik. Han är även författare till två serier storsäljande thrillerromaner och en flitigt anlitad föreläsare.

- Att få förfrågan om att bli den nya Slöseriombudsmannen är en ära. Det är ett viktigt uppdrag att förvalta och jag ser fram emot att fortsätta exponera det oansvariga slöseriet med skattepengar i stort och smått. Slöseri är något som berör alla svenskar, då det tar resurser från de i samhället som behöver dem mest och minskar folks frihet att forma sina liv genom onödigt höga skatter.

Slöseriombudsmannen arbetar på uppdrag av föreningen Skattebetalarna, och bland tidigare innehavare finns Martin Borgs, Johan Ingerö, Eva Cooper och Arvid Malm.

- Jag är oerhört glad över att Lars Wilderäng har tackat ja till att bli vår nya Slöseriombudsman. Lars är en av landets skarpaste samhällsanalytiker och har ett starkt engagemang i frågor som rör ekonomi och politik. Dessutom når han ut brett och uppskattas av många, det visar inte minst försäljningssiffrorna av hans böcker, säger Skattebetalarnas VD Joacim Olsson i en kommentar.

För mer information:

Joacim Olsson, Vd, mobil 0709-69194

Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsbaserad organisation. Vi samlar alla som vill ha bättre välfärd och lägre skatter.