2009-04-27 12:33Pressmeddelande

Inbjudan till seminarium: Skattehot vid maktskifte

null

Välkommen till en spännande diskussion om oppositionens förväntade skattepolitik vid ett eventuellt maktskifte 2010.

Tid: Onsdagen den 6 maj, klockan 17. Vi börjar med ett glas vin och förtäring.

Plats: Skattebetalarnas lokaler, Kammakargatan 22, Stockholm.

OSA senast den 5 maj till anne.sandberg@skattebetalarna.se

Medverkar gör Robert Gidehag, vd för Skattebetalarnas Förening, Lars Hasselfeldt, varvsarbetare och fastighetsägare med strandläge i Stockholms skärgård och Nima Sanandaji, vd för Tankesmedjan Captus.

Inför inkomståret 2009 sänkte alliansregeringen skatterna med 36,7 miljarder kronor netto. De tre oppositionspartierna motsatte sig skattesänkningarna i olika utsträckning och ville i jämförelse med regeringens budget ta in 46 miljarder ytterligare (V), 23 miljarder (S) respektive 21 miljarder (MP). Bland förslagen fanns återinförd förmögenhetsskatt, progressiv fastighetsskatt och skärpt progressivitet i inkomstbeskattningen.

Om oppositionspartiernas förslag blir verklighet får 1,2 miljoner personer höjd statlig inkomstskatt. 82 000 hushåll får höjd fastighetsskatt med Socialdemokraternas förslag respektive 23 0000 med Vänsterpartiets förslag. Ett normalhushåll som bor i ett belånat radhus får med Vänsterpartiets förslag närmare 50 000 kronor per år i höjda skatter. Ett höginkomsttagarhushåll med villa får betala drygt 100 000 kronor mer än idag.

Detta tillfälle är det femte inom ramen för en rapport- och seminarieserie som Skattebetalarnas Förening anordnar under våren 2009.

Vid frågor kontakta Antina-Maria Hessel, presschef på Skattebetalarnas Förening, 0733-144268.