2010-05-05 14:53Pressmeddelande

Helmer Fredrikssons pris till Ing-Marie Ekström

null

Ing-Marie Ekström, tidigare chef för Brynäs Hälsocentral, belönades igår med Helmer Fredrikssons pris på 150 000 kronor för sitt arbete med att skapa en effektiv sjukvård. Priset överlämnade av Robert Gidehag, vd för Skattebetalarnas Förening, i samband med föreningens årsstämma.

Helmer Fredrikssons pris för främjande av offentlig sparsamhet delas ut till en person som bidragit till att öka effektiviteten inom den offentliga förvaltningen under varje valår. Brynäs Hälsocentral, som i dag ägs av sjukvårdsföretaget Carema, utmärktes tidigare av hög personalomsättning och bristande arbetsrutiner.

– I dag står vårdpersonalen i kö för att jobba där och många patienter söker sig dit samtidigt som kostnaderna har hållits stången. För att få ut mer av varje skattekrona krävs det konkurrens och privata initiativ men också en duktig ledare, sa Robert Gidehag.

– För oss står patienterna det vill säga kunderna i fokus, sa Ing-Marie Ekström i sitt tacktal. Det handlar om hur de trivs, om effektivitet och hur vi kan göra förbättringar. Vi testar olika idéer, förkastar vissa och går vidare med andra. Ska jag med några få ord sammanfatta mitt arbete så är det ”att ha koll på läget”.

Pressbilder från prisutdelningen, fria för publicering, kan hämtas på

Vid frågor kontakta
Antina-Maria Hessel, presschef Skattebetalarnas Förening, 0733-144 268