2014-01-13 09:51Pressmeddelande

Fel skattesänkning - fel finansiering

Förslaget om att avskaffa fastighetsavgiften för hyresrätter är fel prioritering med fel finansiering. Lågt bostadsbyggande förklaras mer av höga flyttskatter. Dessutom får förslaget om sämre ROT- och RUT-avdrag en hämmande effekt på sysselsättningen inom snabbväxande branscher. Det konstaterar Skattebetalarnas Förening.

- Förslaget om att begränsa ROT- och RUT-avdragen för att finansiera avskaffad fastighetsavgift för hyresrätter är feltänkt och riskerar inte bara att göra vita tjänster svarta på nytt utan även att sätta käppar i hjulen för starkt framväxande branscher. Det är dessutom en ytterst trubbig metod för att få fart på bostadsbyggandet, säger Joacim Olsson, vd på Skattebetalarna.

- Nyproduktion av hyresrätter är redan befriad från fastighetsavgift de första 15 åren. Dessutom har så kallade presumtionshyror införts, vilket möjliggör en friare hyressättning. Problemet med lågt bostadsbyggande är således inte en fråga om beskattning och lönsamhet på hyresrätter.

- Däremot är flyttskatterna ett problem – både för enskilda personer men även för bostadsmarknadens funktionssätt i stort. Såväl lagfartsavgifter som reavinstskatt lägger en hämsko över rörligheten – och minskar efterfrågan på nyproducerade bostäder, avslutar Joacim Olsson.

Skattebetalarnas Förening är en ideell, partipolitiskt obunden medlemsbaserad organisation, som verkar för god hushållning med skattemedel, låga och synliga skatter samt ökad rättssäkerhet för skattskyldiga.